Activities Projects Zachow revived! - Curricula
Zachow revived! - Curricula PDF Print Email
Article Index
Zachow revived!
Concert tour
Background
Curricula
Concert Programmes
All Pages
Curricula

bullet_zwLudger Remy, directie, maestro al cembalo

Bladerend in de discografie van deze musicus voelt men zich een ontdekkingsreiziger: componisten zoals Stölzel, Schuster, Seckendorff, zeldzaamheden uit Thüringen tot West-Falen, maar ook vooraanstaand repertoire van Bach, Telemann, Händel en zelfs Schubert zijn er te vinden. Ludger Remy, voor wie historisch onderzoek op eerst plaats komt, is even benieuwd als bekwaam. Hij is één van de weinige musici die theorie en praktijk op verbluffende manier weten te verbinden, en als drijvende kracht achter de herontdekking en heropvoering van oude muziek belangrijke cd-prijzen in de wacht heeft gesleept”.

Aldus Volker Hagedorn tijdens de 17e Niedersächsischen Musiktagen 2003.

Naast historisch bronnenonderzoek specialiseert Ludger Remy zich in de literatuur van de 17e en 18e eeuw en in muziek uit de Verlichting, van vooral Carl Philipp Emanuel Bach. Voor de opnamen van de werken van Bachs zoon stichtte hij het orkest “Les Amis de Philippe”.

Verder houdt hij zich bezig met kamermuziek en liedrepertoire tot aan de romantiek. Theorie verbinden met de praktijk: deze aansporing van de 18e-eeuwse muziektheoreticus en musicus Mattheson neemt de klavecinist Ludger Remy zeer serieus.

Hij werd geboren in Kalkar en studeerde klavecimbel in Freiburg (Breisgau), waarna hij zijn studie afrondde bij Kenneth Gilbert in Parijs. Op dit moment is hij docent oude muziek aan de hogeschool voor muziek “Carl Maria von Weber” in Dresden. Maakte talrijke opnamen als uitvoerend musicus en dirigent, en heeft een uitgebreide concertpraktijk in Europa en daarbuiten als klavecinist, hammerklavier-speler en dirigent. Hij moet internationaal worden beschouwd als één van de belangrijkste dirigenten die oudere Duitse muziek herontdekken en uitvoeren.

Ludger Remy was meerdere malen jurylid bij het clavecimbel- en hammerklavierconcours in het vooraanstaande Festival van Vlaanderen (1995 bis 2004). Hij won talrijke internationale cd-prijzen; waaronder (nominaties) voor de Cannes Classical Award in 1997 met “Les Amis de Philippe”, met Alta Ripa Hannover in 1998 en met de opname van Der Tod Jesu van Telemann in 2001. Voor de laatstgenoemde opname ontving hij eveneens de “Preis der Deutschen Schallplattenkritik 2000”. Deze prijs won hij meerdere malen: met de Johannespassie van Georg Gebel d. J. (2003) en als klavecinist met Johann-Jacob Frobergers Straßburger Manuskript (2001). Zijn registratie van Demofoonte van Joseph Schuster won de “Gramophone Special Edition Awards 2003” en het Goldberg Magazine USA roemde zijn opnamen van de kamercantates van Stölzel als “One of the best of 2003…”

bullet_zwConstanze Backes, solosopraan, zangcoach

Constanze Backes studeerde zang aan de Folkwang-Hochschule in Essen. Privé volgde zij lessen bij Karin Mitzscherling in Dresden en Jessica Cash in Londen. Daar ontving zij in 1996 de vooraanstaande Lady-Nixon-prijs voor jonge zangers en trad toe tot het Monteverdi-Choir. Onder leiding van de dirigent van dit koor, Sir John Eliot Gardiner, zong zij in internationale operaproducties in o.m. Chatelet (Parijs), het Teatro Reggio (Parma), in het Concertgebouw (Amsterdam) en de Ludwigsburger Schlossfestspielen. Zij zong de rol van Barbarina (Figaro), Valletto (Poppea) en Papagena (Zauberflöte), welke ook opgenomen werd door Deutsche Grammophon. Andere operaproducties brachten haar in het Hebbel-Theater in Berlijn (Der Tempel des Janus van Keiser, Première), het Markgräfliche Opernhaus in Bayreuth (Larinda e Vanesio von Hasse mit der Berliner Lauttencompagney), de Ruhrtriennale 2003 (Purcells King Arthur), het Festspielhaus in Baden-Baden, het Festival in Feldkirch (Proserpina in Monteverdis "Orfeo") en de Schwetzinger Festspiele 2004 (scenische Madrigalen van Gesualdo en Monteverdi onder leiding van Thomas Hengelbrock).

In Engeland werkte Constanze ook met dirigenten zoals Paul McCreesh, Robert King, René Jacobs en Simon Standage.

In Duitsland richt zij zich daarnaast op de interpretatie van muziek uit Renaissance en Barok. Zo concerteerde zij in de Händel-Festspielen Göttingen in 1998 met Bachs Cantate "Jauchzet Gott in allen Landen", begeleid door haar echtgenoot, de baroktrompettist Robert Vanryne, onder leiding van Nicholas McGegan.

Als lid van Musica Fiata, het Gesualdo Consort Amsterdam, Alte Musik Dresden en andere ensembles, werkte Constanze mee aan talrijke CD-Produkties. Zij maakte opnamen met dirigenten als Ludger Remy, Thomas Hengelbrock en Eduardo Lopez Banzo.

Met haar eigen ensemble Chiaro di Luna brengt zij muzikaal-literaire soloprogramma’s zoals "How should I your true love know?", een programma met liederen op teksten van William Shakespeare en "Von Hexen und Nachtigallen", een avondvullend programma, dat het literaire en humanistische genie Friedrich von Spees (1591-1635) als thema heeft.

Sinds 2002 geeft Constanze Backes workshops in de Wilanow-zomeracademie in Warschau. In 2006 vonden concerten plaats in de gereconstrueerde 

bullet_zwOnno Verschoor, project- en artistieke leiding

Rehearsal Accademia Amsterdam

Onno Verschoor studeerde blokfluit bij Adriënne du Clou en hobo bij Koen van Slogteren aan het Stedelijk Conservatorium te Zwolle. In 1984 besloot hij barokhobo te gaan studeren, aanvankelijk bij Taka Kitazato. In 1989 studeerde hij af bij Ku Ebbinge aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag. In datzelfde jaar behaalde hij tevens het diploma Uitvoerend Musicus blokfluit.

Momenteel is hij freelance werkzaam in Europese barokorkesten, waaronder Concerto d' Amsterdam, Telemannisches Collegium Michaelstein, L' Orfeo (Linz), Het Utrechts Barokconsort, Anima Aeterna (Brussel), The King’s Consort (Londen), Das Neue Orchester (Köln) en Accademia Barocca Willem Hermans (Roma).

Hij speelt in verschillende barokensembles die zich toeleggen op de kamermuziek tussen 1300 en 1850. Hij verleende medewerking aan radio, televisie en cd-opnamen (RAI Italië, Nederlandse omroepen, CPO, Mitteldeutsche en Westdeutsche Rundfunk, Tactus Milano).

Hij werkte met verschillende beroemde dirigenten en interpreten als Ludger Remy (Dresden), Ricardo Kanji (Den Haag), Christoph Spering (Köln), Jos van Immerseel (Brussel) en Robert King (Londen). In 2007 werkte hij in Italië mee als solist aan cd-opnamen van concerten van Telemann.

Onno Verschoor richtte in 1990 Accademia Amsterdam op. Met dit ensemble trad hij op bij festivals in Frankrijk en Italië en in concertseries in Nederland en Duitsland. In 1994 was hij medeorganisator van een project met het Opéra-ballet “l'Europe Galante” van André Campra. In 2002 nam hij met leden van Accademia Amsterdam een cd op met dansmuziek uit de 17e en 18e eeuw: A Choice Collection of Dances. Hij speelt in historisch blaasensemble Fiati Amsterdam en het Nederlands-Italiaanse gezelschap Il Transilvano. Met het laatstgenoemde gezelschap nam hij in 2007 een cd op met Nederlandse en Italiaanse kamermuziek uit de 18e-eeuw.

bullet_zwAccademia Amsterdam, instrumentaal ensemble

Accademia Amsterdam ontleent haar naam aan een van oorsprong Italiaanse instelling, die vooral in de 17e en de 18e eeuw floreerde. Men kwam bijeen om te musiceren en te discussiëren over uiteenlopende onderwerpen.

Accademia Amsterdam werkt in deze traditie: gezamenlijk werken de musici aan een duidelijke interpretatie waarin de zeggingskracht van de muziek zélf en het roeren van de luisteraar centraal staat. Dit bereiken zij door gebruik te maken van de “Sprekende Stijl” die haar oorsprong kent in de Retorica. Via deze Retorica gunt het ensemble de luisteraar een blik in de kleurrijke wereld van het ‘Affect’ dat tegenwoordig omschreven kan worden als de wereld van het gevoel.

Accademia Amsterdam werd in 1990 opgericht door hoboïst Onno Verschoor. Het gerenommeerde ensemble bestaat uit musici opgeleid in de traditie van de authentieke uitvoeringspraktijk. De leden spelen op oude instrumenten of moderne kopieën daarvan. Zij hebben een uitgebreide concertpraktijk en treden vaak op in de bekende Europese barokorkesten.

Het ensemble treedt regelmatig op in festivals, in binnen- en buitenland. Ook verleent Accademia Amsterdam medewerking aan cantate-uitvoeringen, opera's en oratoria. In 2002 nam het ensemble een succesvolle cd met Franse barokdansen op in samenwerking met de barokdansspecialiste Dorothée Wortelboer: “A Choice Collection of Dances”. Deze cd ontving lovende kritieken in de vakpers. In de zomer van 2003 speelde Accademia Amsterdam op een bijzondere locatie: aan boord van een binnenvaartschip. Het ensemble werkte mee aan de serie voorstellingen “Schipbreuk in Hoepelrok”, met Oriëntaalse en Franse barokdansen die onder meer te zien was in het Oerol Festival op Terschelling.

In 2003 en 2005 werkte Accademia Amsterdam samen met kamerkoor Capella Frisiae onder leiding van Hoite Pruiksma en Adriàn van der Spoel. Er werden kerstconcerten in Franse sfeer gegeven op unieke locaties in Friesland en Groningen.

In de zomer van 2006 was Accademia Amsterdam te gast in Festival Solomeo bij Perugia, Italië. Onder leiding van dirigent Fabio Ciofini werden onder andere Symfonie 40, het Requiem en de Mis in C van Mozart ten gehore gebracht.

bullet_zwNederlandse Bach Academie, vocaal ensemble

De Nederlandse Bach Academie is een initiatief van de bekende musicus en dirigent Hoite Pruiksma. De Academie richt zich op oude muziek, die ongeveer de periode van 1600 tot 1850 beslaat, waarbij de muziek van Johann Sebastian Bach centraal staat. Het wordt een vooruitstrevende opleiding. De Bach Academie wil een brug slaan tussen gespecialiseerde musici en conservatoriumstudenten.

Niet alleen vakstudenten en nieuw muzikaal talent krijgen een podium. De academie wil ook met name gevorderde amateurmusici de gelegenheid bieden zich verder te bekwamen. Via speciale projecten zoekt de academie verbindingen met het reguliere onderwijs. De academie moet uitgroeien tot een muzikaal centrum van belang voor de gemeente Súdwest Fryslân, de provincie, maar ook voor Nederland en – in de zomermaanden – eveneens voor deelnemers van buiten de landsgrenzen.

Hoite Pruiksma studeerde kerkorgel en koordirectie aan het conservatorium in Leeuwarden.

Hij vervolgde zijn studie aan het Amsterdams conservatorium voor koor- en orkestdirectie bij o.a. Joop van Zon. Hij was als docent koordirectie verbonden aan het conservatorium van Tilburg. Hoite dirigeerde verschillende Nederlandse gespecialiseerde koorformaties en was dirigent van het Leeuwarder kamerkoor. Hij werkte eveneens als repetitor bij het Noord Nederlands Concertkoor en het Groot Omroepkoor. In 1993 richtte hij het beroepskoor Capella Frisiae op en werd dirigent/artistiek leider van de NSKK (Noordelijke Stichting voor Koorzang & Koorscholing), een professionele organisatie waar Capella Frisiae en het Noordkoor onderdeel van uitmaken. In dit kader heeft hij verschillende koorproducties gedirigeerd, o.a. de jaarlijkse Passie concerten.

Hoite Pruiksma dirigeerde een veelheid aan koor- en orkestwerken waarbij de oorsprong van de composities bij de uitvoering steeds een belangrijk uitgangspunt voor hem is. Hij is een veelzijdig musicus en ook bekend als programmeur, initiator en dirigent van bijzondere muzikale gebeurtenissen en concerten.

Zo was hij betrokken bij openluchtvoorstellingen in het kader van Frysk Festival 2000 en 2008: "Orfeo Aqua", twaalf opera-voorstellingen van Gluck’s "Orfeo ed Eurydice", aan het Friese meer de Bombrekken onder regie van Jos Thie. Hoite Pruiksma componeerde verschillende werken zoals de eerste Jehannes Passy in de Friese taal waarvan de première in 1999 plaatsvond in Workum.



 

Upcoming Events

Arts & Cooking Courses - Accademia Amsterdam
Fri 29 Jul. 11:00 – 22:00
Perugia, Istituto Musicale “G. Frescobaldi”
Chamber Music Course - Accademia Amsterdam
Fri 29 Jul. 11:00 – 22:00
Perugia, Istituto Musicale “G. Frescobaldi”
Delta Piano Trio
Wed 28 Sep. 20:15 – 21:15
Zoetermeer, Centrum De Regenboog

Newsletter

Open subscription form

Choose your background:
Concert organizers
Artists
Choirs
Projects
Audience
Courses

Please enter the following characters into the textbox.

captcha

Letters not clear?
Click to renew characters.

  • blogger
  • Del.ici.ous
  • DiggIt
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • linkedin
  • MySpace
  • Twitter
  • Yahoo